Ostateczna cena produktu

Ostateczna cena produktu

Codzienne zakupy robimy najczęściej w najbliższym markecie, który oferuje nam największy wybór i możliwie najniższe ceny. Kupując nie zastanawiamy się za co tak naprawdę płacimy i jaki jest proces ustalania ostatecznej ceny danego produktu. Na samym początku tego długiego procesu jest producent, który ustalając cenę bierze pod uwagę koszty wytworzenia produktu. Sumuje swój wkład pracy, koszty surowców bądź półproduktów, z których korzysta, dodaje również swoją marże. Hurtownicy, zaopatrując się bezpośrednio u producenta, kupują duże ilości towarów, co się bardziej opłaca. Sami hurtownicy, wprowadzając na rynek produkty, dodają do ceny producenta jeszcze swoją marże w ten sposób ustalają cenę hurtową. W hurtowniach zaopatrują się małe i większe sklepy, które również muszą zarobić, nakładają kolejną marże, co w efekcie końcowym daje cenę detaliczną. Każdy z ogniw tego procesu płaci podatki, co oczywiście wpływa na cenę, pokrywa koszty transportu, odpowiedniego przechowania i wyeksponowania towaru a następnie sprzedaży. Przy kształtowaniu ceny uwzględnia się również niepowtarzalność towaru, czyli jak postrzega go rynek, jakie jest zapotrzebowanie i konkurencja. Nawet przy niskich kosztach produkcji jeśli zapotrzebowanie na konkretny towar jest ogromne, istnieje możliwość zawyżyć cenę i zarobić, a z tego żaden producent czy handlowiec nie zrezygnuje.